Linoljespackel

Sådärja, då har vi gjort eget linoljespackel. Först kokade vi rågmjölsgröt. Vi hade grovt rågmjöl. Sedan lade vi i krita och blandade in i gröten och lät kritan suga åt sig gröten lite. Klumpen formades till en tillplattad boll i handen med fördjupning med plats för linoljan som blandades i sist. Här fick i alla fall jag lägga till mer gröt, krita och sedan linolja flera gånger innan jag blev nöjd. Ett par dagar senare var den ändå inte så bra när jag tog fram den utan lite för torr. Kanske kan prova att lägga i mer linolja igen. Eller gröt…

 

 
Spacklet är bra till allt som snickarspackel är bra till, men tar sin lilla tid att torka. Linoljekittet som vi använde till fönstren har fortfarande inte torkat efter 4 veckor, men tydligen ska gröten både stabilisera kittet och göra att det torkar fortare. Jag får helt enkelt testa på något senare.

Linoljespackel recept:

kokt linolja, 9/10 krita, 1/10 rågmjölsgröt.


Kommentarer
  • Till bloggens startsida

  • Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback